середа, 20 січня 2016 р.

Транспортний податок 2016

01 січня 2016 року транспортний податок, так званий «податок на розкіш», запроваджений в 2015 році, зазнав змін, у зв’язку з набранням чинності Закону України № 909-VIII від 24.12.2015р. Якщо оцінювати зміни загалом, то змінилися параметри об’єкту оподаткування. Решта положень, зокрема щодо стосується ставки податку, платників та порядку сплати залишилися в редакції 2015 року. Водночас, видозмінивши  об’єкт оподаткування транспортним податком, змінилося і коло автовласників, які зобов’язані його сплачувати. 

Звісно, що платників стало значно більше, причому, якщо взяти імпортний автомобіль при курсі долара 8 грн., то його ціна в гривнях складала би 300-400 тис. грн., натомість при курсі 25-28 грн. за 1 долар США, виявляється, що автомобіль вже підпадає під оподаткування транспортним податком.

п. 267.2.1. ПКУ
попередня редакція
нова редакція
Об’єктом оподаткування є легкові автомобілі, які використовувалися до 5 років і мають об’єм циліндрів двигуна понад 3000 куб. см.
Об’єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п’яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 750 розмірів мінімальної заробітної плати, встановлено законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Отже, в 2016 році легковий автомобіль, за який необхідно сплатити транспортний податок, має відповідати таким критеріям:
- з року випуску не минуло більше 5 років (включно);
- середньоринкова вартість має перевищувати 750 мінімальних заробітних плат (1033500 грн. (один мільйон тридцять три тисячі п’ятсот гривень 00 копійок)).
Середньоринкову вартість визначатиме Міністерство економічного розвитку та торгівлі України за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, виходячи з марки, моделі, року випуску, типу двигуна, об’єму циліндрів двигуна, типу коробки переключення передач, пробігу легкового автомобіля, та розміщуватиметься на офіційному веб-сайті. На даний час відповідна Методика не затверджена, а тому не можна вирізнити, які легкові автомобілі підпадатимуть під дію транспортного податку, особливо ті, що були в користуванні (б/у).
Водночас, власники автомобілів, керуючись п. 267.6.10. ПКУ, можуть звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем своє реєстрації для проведення звірки даних щодо об’єктів оподаткування, розміру ставки та нарахованої суми податку. І у разі виявлення розбіжностей між даними, які містяться в контролюючого органу і фактичними даними, що підтверджується оригіналами документів, вимагати здійснити перерахунок суми податку. Незважаючи на те, що платниками транспортного податку є як фізичні, так і юридичні особи, право на звірку передбачено лише для фізичних осіб.
Крім того, відтепер передбачено, що у випадку незаконного заволодіння третьою особою легковим автомобілем, який є об’єктом оподаткування, транспортний податок за такий автомобіль не сплачується. Підставою для зупинення сплати податку є документ, що підтверджує факт внесення відомостей про вчинення кримінального правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Платник податку зобов’язаний протягом 30 календарних днів з дня внесення відомостей до ЄРДС про незаконне заволодіння, а також протягом 30 календарних днів з дня повернення автомобіля, що підтверджується постановою слідчого, прокурора чи ухвалою суду, подати до контролюючого органу уточнюючу декларацію.
Платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі і нерезиденти, які мають зареєстровані легкові автомобілі, що підпадають під об’єкт оподаткування.
Ставка податку – 25 000 гривень за кожен легковий автомобіль з розрахунку на календарний рік.
Нагадуємо, що для фізичних осіб суму податку розраховує контролюючий орган, згідно з даними органів внутрішніх справ, та до 01 липня направляє податкове-повідомлення рішення для сплати податку платнику податків за зареєстрованим місцем проживання. Платники податку - юридичні особи, зобов’язані до 20 лютого звітного року, подати до контролюючого органу за місцем реєстрації автомобіля декларацію з розбивкою річної суми (25 тис. грн.) рівними частками поквартально.
Строк сплати: для фізичних осіб – 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення; для юридичних осіб – авансовими платежами щоквартально.
У випадку неспати податку у встановлені для його сплати строку, на суму податкового боргу, згідно норм ПКУ, нараховується пеня у розмірі 120% річних облікової ставки НБУ (на січень 2016р. облікова ставка НБУ складає 22%, а 120% від 22% - 26,4% за повний календарний рік).  Крім того, на суму узгодженого зобов’язання (узгодженим є у випадку, якщо воно не оскаржується або не було оскаржено), нараховується штраф у розмірі 10% (якщо прострочення до 30 календарних днів) або 20% (якщо прострочення більше 30 календарних днів).
Що стосується судової практики відносно розрахунку та стягнення транспортного податку у 2015 році, то непоодинокі були випадки, коли суди відстоювали позицію платників податків.
Так, у справі № 826/18339/15 Київський апеляційний адміністративний суд, скасувавши рішення суду першої інстанції, винесене не на користь платника податків, зазначив, що встановлення місцевих податків виключно відповідними рішеннями місцевих рад закріплено також п. 24 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ст. 143 Конституції України.
Отже, Верховна Рада України може встановлювати тільки перелік дозволених до встановлення місцевими радами місцевих податків і дозволених граничних параметрів таких податків. А, власне, встановлення місцевих податків, із дотриманням встановлених Верховною Радою критеріїв - це є компетенцією відповідних місцевих рад.
... суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що  зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року; при цьому опублікування рішення органу місцевого самоврядування про встановлення транспортного податку, як місцевого податку, пізніше 15 липня року, є підставою для застосування відповідних норм оподаткування не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
... Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» ухвалений 28.12.2014 року, тобто після 15.07.2014 року, а транспортний податок установлено в місті Києві та затверджено відповідне Положення про транспортний податок рішенням Київської міської ради від 28.01.2015 року №58/923 «Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 23 червня 2011 року №242/5629», у зв'язку з чим колегія суддів приходить до висновку, що застосування контролюючим органом положень ПК України з урахуванням внесених Законом змін та рішення з метою оподаткування транспортним податком, може мати місце не раніше наступного бюджетного періоду, тобто не раніше 2016 року.

Колегія суддів звертає увагу, що в силу положень ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» врахування у контексті розгляду даної справи висловлену Європейським судом з прав людини у рішеннях від 14.01.2011 року у справі «Щокін проти України» та від 07.10.2011 року у справі «Серков проти України» в частині необхідності застосування національного законодавства у разі допущення можливості його неоднозначного тлумачення у найсприятливіший для заявника спосіб.



Немає коментарів:

Дописати коментар