На зміну численних перевірок, від яких потерпав бізнес до середини 2014 року, був впроваджений мораторій на проведення перевірок контролюючими органами. З серпня по грудень 2014 року положення про мораторій закріплювалося в ст. 31 Закону про держбюджет на 2014 рік. Оцінивши позитивні відгуки щодо мораторію та ситуацію на ринку, законодавець в останні дні 2014 року вирішив продовжити мораторій шляхом прийняття Закону України від 28.12.2014 № 76-VIII (далі – Закон № 76-VIII).
Закон № 76-VIII установив, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) здійснюються протягом січня - червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки. Отже, якщо говорити про Державну інспекцію України з питань праці (далі – «Інспекція з питань праці») то перевірки з січня по червень 2015 року могли бути проведені лише з двох підстав: або з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявою суб’єкта господарювання. Якщо суб’єкти господарювання (роботодавці) активність в бажанні провести перевірку не виявляли, то єдиною реальною підставою міг стати дозвіл Кабміну.
Іншим питанням є питання проведення перевірок з липня 2015 року, адже Закон № 76-VIII має заборону на перевірки контролюючими органами лише в період січень-червень. Але, мораторій для Державної інспекції України з питань праці не закінчується. В той же день, 28 грудня 2014 року, крім вищезазначеного Закону, Верховна Рада України прийняла Закон № 71-VIII, яким установлено, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України.
Згідно даного Закону мораторій на перевірки Державною інспекцією України з питань праці в 2015-2016 рр. продовжується. Однак, перелік підстав для їх проведення дещо розширено. Отже, крім раніше дозволених підстав проведення перевірок (з дозволу Кабінету Міністрів України та за заявою суб’єкта господарювання) доповнено наступними: якщо обсяг доходу за попередній календарний рік перевищує 20 мільйонів; за рішенням суду; згідно з вимогами КПК України. В даних випадках Інспекція з питань праці має всі підстави провести перевірку і у випадку виявлення порушень, притягнути до відповідальності.
В той же час, Кабінет Міністрів України Розпорядженням № 625-р від 15 червня 2015 року надав дозвіл Державній інспекції з питань праці та її територіальним органам на проведення перевірок підприємств, установ, організацій щодо незаконного звільнення і заборгованості із заробітної плати. Розпорядження містить конкретно визначений перелік підприємств, установ, організацій на яких дозволено провести перевірку лише щодо незаконного звільнення і заборгованості із заробітної плати. Проведення перевірки з будь-яких інший питань та будь-яких інший суб’єктів господарювання, не зазначених в даному переліку, не дозволяється.
Не виключено, що в майбутньому Кабінет Міністрів України надасть ще один дозвіл на проведення перевірок, адже як видно з Розпорядження, підставами надання дозволу були заяви працівників (як індивідуальні, так і колективні), подані щодо порушення їх трудових прав роботодавцем щодо виплати заробітної плати або звільнення.
Враховуючи вищезазначене, суб’єктам господарювання рекомендуємо прискіпливо ставитися до обґрунтування підстав проведення перевірки контролюючими органами, зокрема Державною інспекцією України з питань праці. У випадку відсутності правової підстави для перевірки, слідувати рекомендаціям прем’єр-міністра – «гнати в шию».
ЮФ "Альянс Ратушняк і Партнери"
Немає коментарів:
Дописати коментар