Судовий збір по-новому
Нещодавно Президентом було підписано Закон, котрим було внесено зміни до розміру судового збору внесеними змінами запроваджено подібний підхід до визначення ставок судового збору (залежно від виду особи позивача – юридичної чи фізичної особи, за характером спору (майнового чи немайнового), зменшено число осіб, звільнених від сплати судового збору та запроваджено «обґрунтованих» ставок судового збору.
Посадовці не витримали та запровадили початок дії нових ставок судового збору вже з 1 вересня 2015 року (хоча початково пропонувалося ввести нові тарифи з початку 2016 року для дотримання бюджетного законодавства), тому суб’єктам господарювання не доведеться довго чекати на нововведення та вже з осені вони зможуть подати позови, апеляції по новим ставкам.
Також матимуть можливість сплатити судовий збір, по-новому, органи державної влади, котрі новим законом позбавлені своєї пільги щодо несплати судового збору при поданні позовів.
Так відтепер, для нібито зрівняння судів загальної, господарської та адміністративної юрисдикцій у їх фінансовій доступності для позивачів встановлені нові ставки судового збору, навряд чи такі ставки розвантажать суди від роботи проте позивачам доведеться платити дещо інші розміри судових зборів.
За подання позову до суду загальної юрисдикції, відтепер доведеться заплатити при поданні позову майнового характеру судовий збір в розмірі 1,5% від ціни позову, проте не менше 1 218 грн. для юридичних осіб та 1% від позову, проте не менше ніж 487,20 грн. та не більше 6 090,00 грн. для фізичних осіб (для порівняння попередній розмір судового збору становив 1%, але не менше 243,6 грн. та не більше 3 654,00 грн.). при поданні позову немайнового характеру розмір судового збору становитиме для юридичних осіб 1 218,00 грн., а для фізичних 487,20 грн.
При поданні позову до господарського суду нові ставки можуть зіграти на руку позивачам, котрі подають незначні позови на суму що не буде перевищувати в середньому 81 200,00 грн. в такому разі розмір судового збору становитиме 1218 грн. (фактично мінімальний розмір судового збору зменшено на 609 грн.), в разі перевищення даної суми розмір збору становитиме 1,5% від суми позову (раніше 2%) та буде обмежений 150 розмірами мзп (тобто 182 700 грн. (ціна позову в даному випадку становитиме 12 180 000), раніше крайня межа судового збору становила 73 080 грн.).
Значної зміни зазнали розміри судового збору в адміністративному судочинстві, так якщо раніше при поданні майнового позову позивач мав право сплатити 10 відсотків розміру ставки судового збору, та сплатити решту в разі відмови від задоволення позову (що було досить актуальним при оскаржені ППР в судовому порядку, так як вартість таких спорів визначається розміром сум визначених в ППР, які досить часто податкова «малює» на власний розсуд без достатніх підстав, чи інших майнових спорів). На разі скаржники, а це найчастіше суб’єкти господарювання, втрачають цей свій привілей, та будуть змушені сплачувати значні розміри судового збору - 1,5 % від ціни позову, але не менше 1 218 грн. (сплачується при поданні позову до 81 200 грн.).
Фактично підняття розміру судового збору до такого рівня, саме в адміністративному судочинстві, спричинить обмеження можливості оскарження неправомірних, самовільних дій державних органів, які чинять тиск на діяльність суб’єктів господарювання. Та позбавить суб’єктів господарювання можливості захисту своїх прав.
Для фізичних осіб та ФОП розмір судового збору становитиме 1% від ціни позову проте не менше ніж 487,20 грн. та не більше 6 090,00 грн. За подання позову немайнового характеру доведеться сплатити 1 розмір мзп для юридичних осіб та 0,4 розміру мзп (487,20 грн. ) для фізичних осіб.
Досить цікавим є підвищення ставок судового збору за подання апеляційної та касаційних скарг для судів всіх юрисдикцій до 110% відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви при поданні апеляції та 120% відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви при поданні касації, та 130% при оскарженні в ВСУ незважаючи на характер спору (майновий/немайновий). Обґрунтовуються такі розміри збору нібито більшою ресурсною затратністю розгляду справ, хоча фактично весь масив роботи з дослідження, опрацювання та обґрунтування матеріалів справи здійснюють, саме суди першої інстанції і найбільша кількість справ, також розглядається саме цими судами, а у зв’язку зі збільшенням розміру судового збору за кожну наступну інстанцію навряд чи розмір розглядуваних ними справ буде збільшуватися у майбутньому.
Загалом прийняті зміни більш всього будуть відчутними при розгляді справ (матеріального характеру) в адміністративному судочинстві та кількості апеляційних та касаційних оскаржень, котрі стануть значно дорожчими на відміну від існуючих на даний момент, окрім того, такі зміни стануть відчутними для державних органів, котрі відтепер будуть змушені платити судовий збір та відтепер будуть змушені більш виважено підходити до подання позовів та оскарження рішень судів.
Жукотанська Олена - молодший юрист ЮФ “Альянс Ратушняк і Партнери”
Немає коментарів:
Дописати коментар