Відповідно до статті 1 Закону України «Про судову експертизу» судова експертиза - це дослідження експертом на основі спеціальних знань матеріальних об'єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини справи, що перебуває у провадженні, зокрема, суду.
І хоча результати експертизи, за загальним правилом, доказування не мають пріоритетного значення над іншими доказами, проте суди в 90% випадках, приймають рішення беручи до уваги саме висновки експерта.
Ініціювання проведення експертизи залежить від виду процесу. Якщо для цивільного (за загальним правилом) – суд з власної ініціативи призначити експертизу не може, то для господарського та адміністративного – служитель Феміди вправі призначити експертизу з власної ініціативи.
Доволі цікава та неоднозначна практика з цього питання існує в справах про адміністративну відповідальність.
Суди не досить часто користується цим своїм правом, більш того найчастіше експертизи за ініціативою суду призначаються не в досить складних справах таких як ДТП (прикладом самостійної ініціативи може слугувати постанови судів у справах № 645/246/13-п , № 108/4814/12 ), проте як не парадоксально в більш складних справах суди не досить часто самостійно виступають ініціаторами проведення експертизи, а чекають відповідного клопотання від сторони (справа № 0418/3592/2012).
Особливої уваги заслуговують питання призначення та проведення експертизи в справах, щодо притягнення особи до адміністративної відповідальності, в котрих не передбачено можливості апеляційного оскарження рішення першої інстанції (ст. 171-2 КАС України, проте дана норма була нещодавно визнана неконституційною Рішенням у справі № 1-6/2015 від 08.04.2015 року), а також в справах про адміністративні правопорушення, де не передбачена можливість касаційного оскарження чи перегляду за нововиявленими обставинами: відповідно до ст. 294 КУпАП при розгляді справ про адміністративні правопорушення остаточним є рішення апеляційної інстанції, котре не підлягає подальшому оскарженню.
Згідно з положеннями ст. 273 КпАПУ:
Експерт призначається органом (посадовою особою), у провадженні якого перебуває справа про адміністративне правопорушення, у разі коли виникає потреба в спеціальних знаннях, у тому числі для визначення розміру майнової шкоди, заподіяної адміністративним правопорушенням, а також суми грошей, одержаних внаслідок вчинення адміністративного правопорушення, які підлягатимуть конфіскації.
Аналізуючи дану норму про порядок призначення експертизи в справах про адміністративне правопорушення, можна прийти до наступного:
1. Експертиза призначається органом, який розглядає адміністративне правопорушення, тобто в тому числі і судом, з власної ініціативи.
2. Виходячи з судової практики, експертиза може призначатися заклопотанням сторони по справі, такий порядок призначення експертизи є найпоширенішим, та застосовується у переважній кількості справ.
3. У проведенні експертизи взагалі може бути відмовлено, у зв’язку з недоведеністю спірності, складності обставин справі та достатності інших доказів по справі (справа №640/4754/13-п).
Жукотанська Олена - молодший юрист ЮФ “Альянс Ратушняк і Партнери”
Немає коментарів:
Дописати коментар